Friday, September 6, 2013

Durian + Dramatik

gambar petikan google


hahaha sungguh dramatik mlm ni...magrib td nenek ku mkn durian dgn byknye. Then, dlm jam 9 sdg aku menonton tv nenek aku ke dapur berjalan menggunakan tongkat. Tiba2 Kedengaran suara ayah ku bising.."kan td mak dah mkn durian tu" kata ayah. aku pon menjengah. Nenek ku sedang melapah duiran kt dapur hahaha...durian tu dah terbukak sebb aku yg mkn dan masih ad 3 pasa yg belum dibuka. Aku terkejut...eh, boleh pulak nenek aku bukak durian tu sndri. Pastu aku pon saje menyakat nenek aku.."tok, kite punye mane? td tok da mkn byk..ni tok mkn kite punye!" terus tok ckp..ad skit lg amek la..pastu aku ckp tak cukup, nenek ku sekadar tersengih shje..then aku pun buat2 merajuk pastu terus beredar.  Aku pon gelak2 kt luar sambil citer kt ayah lepas tu aku terus menjamah lappy dan hanyut di alam cyber.

Tak lame lepas tu, aku perasan yg nenek ku kembali ke ruang tamu dan duduk diatas kerusi di meja mkan. Tanpa disedari Ayahku berbicara.."mak! knp habes kan durian kt dapur tu?? tak tinggalkan untuk ayah?? mak ni..kalau mkn dah tak igt org...org lain kalau mkn igt mak...mak ni kuat mkn tau...nnti ssh nk jalan!" Nenek ku trus berkata..."ha?? ye ke?? mak mkn sume ke? Alahai kesianya ayah kau, dah xde ap untuk die...ap die nk mkn...belah la perut mak ni...mak makan kuat tak igt org!". Ayah pon berlalu pergi. Aku dari td asek tgk je...tak berganjak dr meja lappy aku ni. Aku terkejut jgk sbnrnya..ish org tua ni..dia habes kan btl2 durian tu rupenye...kuat btl die mkn. Mungkin sbb die da nyanyuk dan dan tua..pastu telinga die x dengar sbb tu die hbeskan durian tu kot.

Tp dgn tibe2 aku dgr suara atok aku berbicara dgn nenek aku. Fuh, yg ni dramatik ni aku nk citer. Atuk aku tnye ape tau...cmni bunyinye " kau ni dh knapa menangis?" nenek aku jwb "aku teringat kau..sbb tu menangis..sob sob" Atuk aku sekadar "hehehehhehe" smbil senyum. Atuk aku igt nenek tu syg sgt laa kt dia kononnye smpai menangis. padahal die tak tahu nenek dah bedal sume durian kt dapur hahaahha. kalau atuk tau mmg kene mrh dgn atok ni haahha. Aku plak terkejut, laaa menangis pulak org tua ni...pastu ayah keluar dr bilik seraya berkata..."ayh nk g beli durian...nnti atok ko kempunan" ayah pon berlalu ke pasar malm sungai kerak di daerah marang.

Nenek pon dah kenyang smbil ckp, nenek da kenyang..nk masuk tidur dah... atok pon same kenyang mkn nasi lemak...then diorg masuk tidur. selang 10 minit makcik datang...anak nenek yg no 3...ayah aku tu abg lah kepada makcik aku ni. Diorg slalu dtg mlm2 minggu ni jenguk2 nenek ngn atok kt sni. Tp nenek da tdo, so aku pon borak2 je la ngan makcik...sambil tgk tv...x lama lepas tu ayah aku balik bwk durian dlm 10 biji x silap. Alang2 makcik aku ada kt sni...ayah aku pon bukak la durian. Kitorg ni baru je nak jamah...dan dan je nenek keluar dr bilik, pastu terus melangkah dgn tergopoh gapah duduk kt kerusi berdekatan dgn kami. Seronok tgk anak die dtg la kot...tp anggaranku berbaur kemusykilan sbb nenek x seperti biasa minta dicium pipi oleh anaknye...tp meminta durian dgn menghulur tgn yg terketar2 sbb da tua.

Aku terus tergelak..eleh nenek ni...baru kejap tadi menangis sebb kesal dgn perbuatannya yg mkn durian tak igt org...pastu da lupa. adehhh! lawak la nenek ni...almaklum la da nyanyuk hahaha...

P/s : Macam tu lah kita bila tua nanti...pendengaran kite, penglihatan kite, ingatan kita sume akan hilang. Allah akan tarik nikmat sedikit demi sedikit akhirnya kembali seperti kanak2....dan kanak2 pula diberi nikmat sedikit demi sedikit.  :)

*Serius nenk mkn byk giler duiran hari ni!
*Nenek ni menangis betul ke lakonan semata2 je tadi?? ahahha...that was joke!

No comments:

Post a Comment